دیابت و رژیم کتو

رژیم کتوژنیک در کنترل قند خون مفید است، به طوری که باعث کاهش قند خون ناشتا، هموگلوبین A1c و تری گلیسیرید؛ همچنین باعث کاهش وزن و دور کمر، اما افزایش کلسترول، LDL و HDL در افراد دیابتی می شود.

 

آیا رژیم کتوژنیک به افراد دیابتیک کمک می‌کند؟

افراد دیابتی که این رژیم را دنبال می‌کنند گزارش کردند که نیازشان به انسولین کاهش پیدا کرده است زیرا برنامه غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات دارند.

چندین مطالعه تحقیقاتی دیگر هم نشان داده که افراد دنبال کننده این رژیم نتایج مثبت دریافت کرده اند و کاهش وزن، کنترل گلیسرین و کاهش نیاز به داروهایی مثل انسولین داشتند. رژیم کتوژنیک مردم را وادار می‌کنند که درباره چیزهایی که در مورد مصرف چربی می‌دانستند تجدید نظر کنند و اینکه از خوردن غذاهای چرب ممانعت می‌کردند چون فکر می‌کردند آنها ناسالم هستند.

 

رژیم کتوژنیک و دیابت در کنترل قند خون

رژیم کتوژنیک رژیمی با مقادیر کربوهیدرات بسیار کم (<55 گرم در روز) است، که اثرات آن مربوط به ایجاد کتوز می باشد، شرایطی که بطور فیزیولوژیکی در روزه داری رخ می دهد.
گزارش شده است که رژیم کتوژنیک در کاهش وزن و کنترل قند خون موثر است. مطالعاتی نشان داده اند که رژیم کتوژنیک با کاهش پاسخ گلیسمی ناشی از کربوهیدرات و بهبود مقاومت به انسولین، دیابت نوع ۲ را بهبود می بخشد.
تحقیقی دیگر گزارش کرده است که رژیم کتوژنیک باعث کاهش کلسترول و چربی و افزایش HDL می شود.
با این حال، هنوز اختلافات هم وجود دارد. چرا که مطالعات نشان داده اند که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب اگرچه باعث بهبود کنترل قند خون می شوند اما ممکن است پروفایل چربی را در بیماران دیابتی بدتر کنند.
بنابراین، جهت یافتن اثر واقعی رژیم کتوژنیک بر قند و چربی در افراد مبتلا به دیابت بایستی تمام مطالعات، روی هم رفته بررسی و آنالیز شوند.

 

رژیم کتوژنیک چگونه روی گلوکز خون اثر می‌گذارد؟

این رژیم سطح گلوکز خون را پایین می‌آورد. مصرف مقادیر زیاد کربوهیدرات‌ها قند خون را نامنظم می‌کند به همین دلیل افراد دیابتی اغلب سعی می‌کنند دریافت کربوهیدرات‌ها را کاهش دهند. انتخاب رژیم پرچرب می‌تواند به کاهش سطح گلوکز خون کمک کند.

 

خطرات رژیم کتو

  • رژیم کتوژنیک یک راه حل کامل برای هر شخص با دیابت نوع ۲ نیست. این رژیم مقدار کتون‌ها در خون را افزایش می‌دهد که می‌تواند در طولانی مدت خطراتی به همراه داشته باشد.

  • مقادیر زیاد کتون در خون ممکن است منجر به شرایطی شود که کتواسیدیک دیابتی (DKA) نامیده می‌شود. این مورد در دیابت نوع ۱ رایج تر است اما به ندرت در دیابت نوع ۲ هم دیده می‌شود.

  • علائم هشدار دهنده DKA شامل قند خون بالای همیشگی، خشکی دهان، دفع مکرر ادرار، استفراغ و مشکلات تنفسی می‌باشد.

  • بهتر است قبل از شروع رژیم حتما با متخصص مشورت کنید.

 

سخن پایانی

شخصی که می‌خواهد دیابت نوع 2 و کاهش وزن را کنترل کند باید تغیراتی در سبک زندگی خود ایجاد کند و رژیم کتو می‌تواند شروع خوبی باشد. هر چند این رژیم نمی‌تواند معجزه‌ای در درمان قطعی دیابت نوع 2 باشد، شما باید قبل از شروع رژیم با پزشک خود درباره مفاد و مضرات رژیم کتو صحبت نمایید.

 

جهت دریافت رژیم کتو کلیک کنید

سبد خرید