تثبیت وزن پس از لاغری

افرادی که رژیم کتو داشته‌اند، به خوبی می‌دانند تثبیت وزن در رژیم کتوژنیک یکی از دغدغه‌های متداول است.

همیشه این ترس وجود دارد که آیا با ترک کتو چاق می‌شوید یا خیر!؟

 

به نظر می‌رسد یکی از کلیدواژه‌های ماندگاری که به دنیای رژیم غذایی وارد شد، “کتو” است. رژیم کتوژنیک، یک رژیم پرچرب و کم کربوهیدرات است که ادعا دارد می‌توانید تمام چربی‌هایی را که می‌خواهید مصرف کنید، هرگز دوباره احساس گرسنگی نکنید و حتی عملکرد ورزشی خود را افزایش دهید و در عین حال، وزن کم کنید. این رژیم، نوید یک بهشت برای کسانی است که غذاهای چرب و خوشمزه را دوست دارند. در رژیم کتوژنیک، هدف، محدود کردن مصرف کربوهیدرات است تا بدن برای تامین انرژی، چربی را تجزیه کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، چربی در کبد شکسته می‌شود و کتون‌هایی تولید می‌کند که محصولات جانبی متابولیسم هستند. این کتون‌ها برای سوخت بدن در غیاب گلوکز استفاده می‌شوند و به همین دلیل، مهم است که پس از پایان رژیم چگونه می‌خواهید وزن خود را ثابت نگاه دارید؟

 

ما در این مقاله به جزئیات تثبیت وزن در رژیم کتوژنیک خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید!

 

چگونه می‌توان از رژیم کتو خارج شد؟

 

برای کنار گذاشتن رژیم کتو و خروج از آن، توصیه می‌شود این راهنمایی‌ها را دنبال کنید:

 

  • به تدریج میزان کربوهیدرات مصرفی خود را افزایش دهید!

تا پیش از این تصمیم، شما دیوانه‌وار کربوهیدرات‌ها را می‌شمردید. اکنون زمان آن نیست که شمارش را کاملاً متوقف کنید. متخصصان تغذیه می‌گویند: «در هفته اول روزانه ۱۰ گرم کربوهیدرات اضافه کنید.» یک صفحه کاغذ بردارید و وزن و احساس خود را پیگیری کنید و بسته به اهدافتان، این تعداد را هر هفته یا یک هفته در میان افزایش دهید.

 

  • محدوده کربوهیدرات مورد نظر خود را پیدا کنید!

میزان کربوهیدرات‌ توصیه شده برای افراد، بسته به اهداف و سطح فعالیت آن‌ها متفاوت است. از آن‌جا که پیشنهاد یکسانی برای همه وجود ندارد، سعی کنید به تعدادی کربوهیدرات برگردید که به شما امکان می‌دهد طیف وسیع‌تری از غذاها را بخورید تا “احساس محدودیت نداشته باشید، اما بتوانید وزن خود را حفظ کنید.” اگر مطمئن نیستید چه محدوده‌ای برای شما مناسب است، یک متخصص تغذیه خوب پیدا کنید که بتواند به شما در رسیدن به اهداف شخصی‌تان کمک کند.

 

  • پروتئین بیشتری به بشقاب خود اضافه کنید!

پروتئین‌های بدون چربی مانند: مرغ بدون پوست، ماهی و گوشت قرمز بدون چربی، به سوزاندن کالری دریافتی کمک می‌کنند. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پروتئین و حدود ۵ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات‌، برای هضم و سوزاندن غذا لازم است.

 

چرا تثبیت وزن بعد از رژیم کتوژنیک اهمیت دارد؟

 

برای اکثر مردم مدت زمانی که می‌توانند روی کتو بمانند، مدت زمانی است که بتوانند به نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های روزمره «نه» بگویند. پس از آن، مسأله پیامدهای سلامتی باید مد نظر قرار گیرد. بنابراین تثبیت وزن بعد از رژیم کتوژنیک مهم است. پریتزکر می‌گوید: «ما واقعاً مطمئن نیستیم که در صورت وجود یک حالت طولانی‌مدت کتوز (به عنوان مثال، سال‌ها و سال‌ها) چه نوع عوارض سلامتی ممکن است ایجاد شود. همچنین نگرانی‌های ویژه‌ای برای مبتلایان به دیابت نوع ۱ و افرادی که انسولین مصرف می‌کنند وجود دارد که ممکن است رژیم‌های کتو طولانی مدت نیز روی آن‌ها اثر منفی داشته باشد».

 

نکته پایانی

 

در نهایت، دلیل کنار گذاشتن کتو می‌تواند به سادگی رسیدن به هدف کاهش وزن، عملکرد یا موارد دیگر و حتی به دلیل آمادگی برای بازگشت به مصرف کربوهیدرات باشد. اما صرفنظر از این‌که چرا می‌خواهید پیروی از دستورالعمل‌های کتو را متوقف کنید، برخی نکات کلیدی وجود دارد که باید بدانید.
 

جهت دریافت دوره تثبیت کلیک کنید

سبد خرید