در کتو میوه بخوریم؟

انتخاب میوه ها در برنامه غذایی این رژیم از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که به اشتباه و میوه های نامناسب را انتخاب کنید، شما را از وضعیت کتوزیس خارج می کند و ثمر بخشی رژیم کتو را خنثی خواهد کرد. آشنا شوید تا تلاش های شما برای کاهش وزن از بین نرود. در نتیجه انتخاب میوه در رژیم کتو حائز اهمیت بوده و باید میوه های رژیم کتوژنیک را به خوبی بشناسید.

میوه های رژیم کتوژنیک

 

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

اغلب میوه ها به مواد غذایی با کربوهیدرات بالا شناخته شده اند و حاوی مقدار قابل توجهی قند طبیعی هستند. به همین دلیل مصرف آن ها در رژیم غذایی کتوژنیک با چربی بالا و کربوهیدرات پایین توصیه نمی شود.

اما این بدان معنی نیست که شما در رژیم کتوژنیک، از مصرف میوه ها محروم خواهید ماند. زیرا می توان با انتخاب درست و آگاهانه، از خوردن میوه های متنوع، خوشمزه و مطابق با رژیم کتوژنیک لذت برد. اکنون چیزی که لازم دارید این است که میوه های رژیم کتوژنیک را بشناسید. در ادامه این مقاله، ما به شما میوه های کتویی را معرفی خواهیم کرد.

 

آنچه مبتدیان رژیم کتوژنیک باید بدانند

 

اولین چیزی که باید درباره رژیم کتوژنیک بدانید، این است که رژیم کتو چگونه به روند کاهش وزن و لاغری کمک خواهد کرد. با پیروی از دستور العمل های رژیم کتوژنیک، بدن در یک وضعیت متابولیک طبیعی قرار می گیرد و منبع سوخت گیری از کربوهیدرات به چربی ها تغییر می یابد. انواع رژیم کتوژنیک به شما اجازه می دهد تا روزانه تا 50 گرم کربوهیدرات مصرف کنید. اما رژیم کتوژنیک استاندارد که طبیعی ترین نسخه از آن است، 75% کالری مصرفی را به چربی ها، 20% را به پروتئین و فقط 5% را به کربوهیدرات ها اختصاص می دهد.

از آنجا که برخی میوه ها کربوهیدرات بیشتری نسبت به سایر میوه ها دارند، آگاهی از آنکه کدام میوه ها مناسب رژیم کتو هستند و قادرند بدن را در وضعیت کتوزیس قرار داده و به هدف کاهش وزن نائل شوند، امری ضروری و مهم است.

 

آووکادو

 

اگرچه اغلب اوقات با آووکادو شبیه به سبزیجات رفتار می شود، اما از نظر بیولوژیکی آووکادو در واقع یک میوه محسوب می شود. آووکادو، به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد چربی مفید برای قلب، یک انتخاب عالی برای کسانی است که تمایل به پیروی از رژیم کتوژنیک دارند.  آووکادو کربوهیدرات خالص بسیار کمی دارد، هر 3.5 اونس (100 گرم) آووکادو حاوی حدودا 8.5 گرم کربوهیدرات و 7 گرم فیبر می باشد. آووکادو مجموعه ای از مواد مغذی عالی را فراهم می آورد، از جمله ویتامین K، فولات، ویتامین C و پتاسیم.

 

توت فرنگی

 

توت فرنگی علاوه بر اینکه مغذی و خوشمزه است، خواص درمانی بسیار زیادی هم دارد. دارا بودن کربوهیدرات کم و فیبر بسیار زیاد، کاری کرده تا توت فرنگی بتواند به برنامه رژیم غذایی کتوژنیک راه یابد. هر فنجان توت فرنگی (حدودا 152 گرم) 11.7 گرم کربوهیدرات و 3 گرم فیبر فراهم می آورد. توت فرنگی منبع عالی برای سایر ریز مغذی ها از جمله ویتامین C، منگنز و فولات هم می باشد. علاوه بر تمام موارد فوق، توت فرنگی هم مثل دیگر انواع توت ها، سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل آنتوسیانین ها، اسید الاجیک و پروسیانیدین می باشد.

 

لیمو ترش

 

لیمو یک میوه محبوب از خانواده مرکبات است که از آن به عنوان طعم دهنده انواع نوشیدنی ها، غذاها و دسرها استفاده می شود. هر یک عدد لیمو دارای تقریبا 5.5 گرم کربوهیدرات و 1.5 گرم فیبر می باشد. بنابراین لیمو هم یکی دیگر از بهترین موادی است که می توان آن را به رژیم غذایی کتوژنیک افزود. لیمو، اختصاصا، سرشار از پکتین می باشد، پکتین نوعی فیبر است که به تثبیت سطح قند خون و مبارزه با التهاب کمک کرده و می تواند سرعت رشد سلول های سرطانی را هم کم کند. لیمو سرشار از مواد مغذی دیگری هم می باشد، از جمله ویتامین C، پتاسیم و ویتامین B6!

 

گوجه فرنگی

 

علیرغم اینکه در بیشتر دستورالعمل های غذایی، با گوجه فرنگی مثل یک سبزی رفتار شده است، باید بدانید گوجه فرنگی از نظر گیاه شناسی در طبقه میوه ها جای دارد. با توجه به اینکه گوجه فرنگی نسبت به دیگر میوه ها، کربوهیدرات بسیار کمی دارد، بنابراین می توان به راحتی آن را در رژیم غذایی کتو جای داد.هر فنجان (180 گرم) گوجه فرنگی خام حاوی حدودا 7 گرم کربوهیدرات و 2 گرم فیبر می باشد.علاوه بر اینکه گوجه فرنگی کالری بسیار کمی دارد، از نظر ترکیبات مفید گیاهی، مثل بتاکاروتن، لیکوپن و نارینژنین بسیار غنی می باشد.

 

تمشک (اکثر بری ها)

 

تمشک علاوه بر اینکه یکی از سالم ترین انواع توت هاست، یک گزینه عالی برای پیوستن به رژیم کم کربوهیدرات کتوژنیک هم هست. هر فنجان (123 گرم) تمشک حاوی 15 گرم کربوهیدرات و 8 گرم فیبر می باشد. این مقدار، مقادیر فراوانی ویتامین C، منگنز، ویتامین K و مس هم فراهم می آورد. تمشک سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که میزان التهاب را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کم می کند.

 

ریواس

 

اگر تا به حال این میوه را امتحان نکرده اید، وقت آن رسیده که دست به کار شوید. ریواس یکی از میوه های رژیم کتوژنیک است. شاید در ابتدا طعم تلخ یا ترش آن برای شما غیر طبیعی و ناخوشایند به نظر رسد. اما می توانید با دستور العمل های متنوع، جذابیت ویژه ای به طعم این میوه پر خاصیت بدهید.

½ پیمانه ریواس خرد شده، حاوی 1.7 گرم کربوهیدرات و تنها 13 واحد کالری است. همچنین 176 میلی گرم پتاسیم، 4.9 میلی گرم ویتامین C و 52 میلی گرم کلسیم در هر نصف پیمانه از آن یافت می شود.

سبد خرید