مزایای روغن ام سی تی در رژیم کتو

روغن ام سی تی “MCT” به عنوان یک مکمل بین ورزشکاران و بدنسازان محبوبیت بسیاری دارد. محبوبیت روغن نارگیل با میزان بالای MCT به استفاده از آن کمک کرده است.

 

روغن ام سی تی چیست؟
 

واژه  ام سی تی نشان دهنده تری گلیسیرید متوسط ​​زنجیره ای یا نوعی اسید چرب اشباع است که در غذاهای خاص مانند نارگیل یافت می شود و یک منبع متمرکز از این چربی هاست، زیرا اکثر مواد غذایی مانند نارگیل یافت می شود.

 

برای انجام درست رژیم کتوژنیک (کتو) – که می تواند منجر به بهبود سلامت جسمی فرد مانند کاهش وزن، افزایش انرژی و حفاظت در برابر تعدادی از بیماری های مزمن شود، شما باید مقدار زیادی از چربی ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، این در حالی است که میزان کربوهیدرات ها را بسیار کم می کنید تا سطوح وقتی که بدن شما از منبع سلم و مفید و راحت انرژی را در قالب چربی مفید در رژیم غذایی دریافت، به یاد داشته باشید که همه چربی ها با یکدیگر برابر نیستند.

 

انواع مختلف غذاها وَ روغن ها، گروه مختلفی از اسیدهای چرب را برای بدن شما فراهم می کنند. نوع تری گلیسرید های متوسط ​​زنجیره ای، ام سی تی یا چربی موجود در روغن در بدن است که به طورکلی به طرز موثری برای ایجاد توده های کتون، یا منبع سوخت استفاده می گردد.

 

روغن MCT نسبت به تری گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCTs) که در مواد غذایی مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو یافت می شود حدود 10 درصد کالری کمتری دارد، همچنین MCT ها به کتون تبدیل می شوند که در نتیجه تجزیه چربی هنگامی که کربوهیدرات کم است تولید می شود.
 

در صورت پیروی از رژیم کتوژنیک که حاوی کربوهیدرات بسیار کم اما چربی زیاد است مصرف روغن MCT به احتمال زیاد به ماندن در حالت چربی سوز موسوم به کتوز کمک می کند. در نهایت، محیط روده هنگام صحبت از وزن بسیار مهم است. روغن MCT به بهینه سازی رشد باکتری های خوب، حمایت از پوشش روده و کاهش وزن کمک می کند.

 

چرا روغن ام سی تی برای رژیم غذایی کتو مفید و مناسب است؟

 

در مقایسه با تری گلیسرید هایی با زنجیر های کوتاه و بلند یا اصطلاحاً ال سی تی ها، ام سی دی یا اصطلاحاً ام سی اف ای ها یا اسیدهای چرب متوسط زنجیره ای نامیده می شوند به راحتی به کتون تبدیل می شوند، زیرا بدن باید برای تبدیل آن کمتر فعالیت انجام دهد و ام سی تی از هم جدا شدن پیوند کربن ها به راحتی در کبد تجزیه می شوند همچنین دارای اثر ترموژنیک و توانایی تغییر متابولیسم شماست.در اینجا به برخی از مزایای مهم ام سی تی در رژیم غذایی کیتو اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:

 

 ام سی تی به بدن کمک می کند تا کتون ها را ایجاد کند و سپس آن را به کتوز تبدیل کنند. کتون ها دارای مزایایی هستند که عبارتند از: کم کردن اشتها و کاهش میل به غذا، افزایش وضوح ارامش روانی، بهبود سطح انرژی، مبارزه با التهاب و غیره. ام تی سی را میتوان برای کاهش وزن استفاده کرد زیرا این ماده به کاهش وزن کمک کند.

 

دلیل اینکه روغن ام سی تی استفاده می شود اینست که  چربی های زنجیره ای متوسط باعث کم شدن گرسنگی بدن می شود و می توانند به کنترل کالری کمک کنند اساسا به مغز می گویند بدن انرژی کافی دریافت می کند، بنابراین تمایل به خوردن معمولا کاهش می یابد. ام سی تی به راحتی برای افزایش انرژی استفاده می شوند و انرژی افزایش می یابد، کمتر احتمال دارد به عنوان چربی ذخیره شوند و می توانند شما را در حالت سوزاندن چربی نگه دارند. برخی مطالعات نیز نشان داده اند که می توانند استقامت و عملکرد را نیز افزایش دهند.

 

روغن MCT منبع انرژی خوبی محسوب می شود
 

بدن MCT ها را سریع تر از تری گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCTs) حاوی کربن بیشتری در زنجیره اسیدهای چرب خود جذب می کند. به دلیل طول زنجیره کوتاه تر MCT ها سریع تر از روده به کبد منتقل می شوند و نیازی به تجزیه صفرا مانند چربی های زنجیره بلندتر نیست.
 

در کبد چربی ها تجزیه می شوند یا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرند یا به عنوان چربی بدن ذخیره می شوند. از آنجا که MCT ها به راحتی بدون شکستن وارد سلول ها می شوند به عنوان منبع فوری انرژی مورد استفاده قرار می گیرند.
 

هنگام پیروی از رژیم کتوژنیک MCT ها می توانند در کبد به کتون تبدیل شوند. این کتون ها از سد خونی مغزی عبور کرده و آنها را به منبع انرژی برای سلول های مغزی تبدیل می کنند.

 


 

عوارض جانبی روغن ام سی تی چیست؟
 

ممکن است مصرف بیش از حد روغن باعث ایجاد عوارض جانبی مانند سوء هاضمه، اسهال، استفراغ، تحریک پذیری، حالت تهوع، شود که در حالی که روغن معمولا به خوبی تحمل می شود، ناراحتی معده و گاز روده شود. سعی کنید این روغن را با غذا مصرف کنید تا از برخی از عوارض جانبی اجتناب شود و به یاد داشته باشید كه دوز كمتری را شروع كنید و اگر بخواهید، به تدریج انرا افزایش دهید.

 

جهت تهیه پودر روغن ام سی تی کلیک کنید

 

 

 

سبد خرید